28.10.2016
06.11.2016

Jeroen De Wandel — De onderkant van de huid strelen

Interview: Bob Vanden Broeck

 

We bevinden ons op de vierde verdieping in het FOMU. De vierde verdieping is opgedeeld in drie ruimtes. Dat ziet, dat zag u of dat zult u zien. Drie overzichtelijke ruimtes. Blijf staan voor, of wandel (terug) naar het werk van Jeroen De Wandel. Waar bent u nu?

 

 

Als jij je werk thematisch zou moeten omschrijven, aan welke thema’s denk jij dan?

Ik heb het liefst dat de toeschouwer naar mijn werk kijkt met een onbevangen blik. Het is geen kwestie van weten maar een kwestie van aanvoelen. Natuurlijk zijn er wel thema’s die belangrijk zijn, die zich herhalen. Zo is vergankelijkheid een thema dat ik al op verschillende manieren heb benaderd, doorheen verschillende projecten. Ook hier, in het FOMU.

Er ontstaat een gelaagde dialoog tussen de werken en de ruimte waarin die werken zich bevinden. Hoe ben je tot deze eigenzinnige beeldcompositie gekomen?

Je ziet dat twee foto’s elkaar overlappen, dat contrasterende kleuren tegen elkaar worden uitgespeeld. Verplaats ik een foto tien centimeter naar links, dan valt de hele compositie uit elkaar. Mijn buikgevoel is bepalend voor die compositie, maar wordt zelf bepaald door de plaats en het moment waarin ik mij bevind. Op een volgende tentoonstelling kan het formaat en de plaatsing van bepaalde foto’s totaal gewijzigd zijn. Een mens is een vat vol tegenstellingen.

En zo ontstaat er een gelaagde dialoog tussen de werken en de ruimte waarin deze werken zich bevinden.

Zo tast ik onze ruimte af. De twee buitenste foto’s suggereren een binnenkant, een ruimte in een ruimte. In de museumruimte plaatste ik dan weer een stolp op een boomstammetje. De dode insecten onder die stolp verbinden het object inhoudelijk met de dode vliegen op de foto helemaal rechts. Hierdoor ontstaat er inderdaad een gelaagde dialoog. Ik zet de begrippen binnen en buiten onder hoogspanning. Het is daarom belangrijk dat je de beelden vanop een bepaalde afstand bekijkt. Zo kan je de verschillende ruimtes aftasten die zich in en rond ons bevinden.

Vandaar dat je, zowel in als op je foto’s, de nadruk legt op de materialiteit?

Tactiliteit is enorm belangrijk. Je mag dat aanvoelen vrij letterlijk nemen. Vandaar dat ik de nadruk leg op structuren. Soms word ik door mijn omgeving een abstracte fotograaf genoemd, maar ik zoek net de grens op tussen kunst en werkelijkheid. Of fotografie daar het ideale medium voor is? Ik experimenteer meer en meer met andere media.

© Jeroen De Wandel
 
© Jeroen De Wandel
 
© Jeroen De Wandel